Premi Nobel de Física 2011

Els astrònoms Saul Perlmutter, Brian P. Schmidt i  Adam G. Riess  han estat guardonats avui per la Reial Acadèmia Sueca de Ciències amb el premi Nobel de Física “pel descobriment de l’expansió accelerada de l’Univers mitjançant l’observació de supernoves distants”.

La meitat del premi és pel nord-americà Saul Perlmutter (1959) científic del Lawrence Berkeley National Laboratory, dependent de la universitat de Berkeley. Amb les seves investigacions ha demostrat que l’univers està accelerant la seva expansió.

La resta del premi se la reparteixen entre Brian P. Schmidt (1967), també nord-americà, i que  treballa a la Universitat Nacional Australiana, a Weston Creek (Austràlia), i  Adam G. Riess (1969), de la  Johns Hopkins University, a Baltimore. Aquests dos científics han col·laborat en investigacions sobre la matèria fosca.

Les observacions realitzades per aquests astrònoms de l’explosió d’un tipus concret d’estrelles al final de la seva vida (supernova) i l’anàlisi de la llum emesa en aquests moments els va permetre demostrar que l’univers creix de forma accelerada i no cada vegada més a poc a poc, com es creia.

El  premi Nobel està dotat amb 10 milions de corones sueques (1,1 milions d’euros) i s’entrega el 10 de desembre a Estocolm coincidint amb l’aniversari de la mort d’Alfred Nobel.

Més informació a la web de la Fundació Nobel.

Recordeu que demà s’atorgarà el premi Nobel de Química.

Filed under Física, Notícies, Organismes i Institucions